انتظار در یک مطب دندانپزشکی، اتفاقی رایج و البته نگران کننده است. چرا که می تواند منجر به کلافگی بیمار شود و مشکلات دیگری همچون ناآرامی کودک همراه وی را به دنبال داشته باشد. کارشناسان معتقدند که چند موضوع در رابطه با طراحی مطب و به ویژه اتاق انتظار مطب دندانپزشکی حائز اهمیت می باشد. در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد:
1) دلیل طراحی مجدد مطب چیست؟
قبل از هرچیز لازم است بدانید که چرا می خواهید دست به بازسازی مجدد مطب خود بزنید. آیا قصد دارید فقط قسمت کوچکی از محل را تغییر دهید؟ یا کل آن را؟ شفاف سازی این مرحله از این جهت اهمیت دارد که منابع مالی زیادی قرار است در این زمینه صرف گردد. هرچه بیشتر از انگیزه های خود و چیزی که می خواهید آگاه باشید، صرفه جویی بهتری خواهید داشت.
نحوه طراحی مطب، بازتابی از شخصیت دندانپزشک و کادر درمان اوست. در واقع آنچه بیمار در دفتر شما می بیند، همان چیزی است که می خواهید به اون نشان دهید.
2) در کدام قسمت می خواهید فعالیت کنید؟
توجه به این موضوع نیز مهم است. اما بسیاری از دندانپزشکان بدون آگاهی از اهمیت این مورد، بر اساس سایر فاکتورهای کم اهمیت تصمیم گیری می کنند. مناطق محبوب در میان مردم، همیشه خوب نیستند. فاکتورهایی همچون پارکینگ، امکانات رفت و آمد، وجود وسایل حمل و نقل عمومی در منطقه، دسترسی، روشنایی و ... را حتما باید در نظر گرفت. مطب شما باید جایی باشد که دوست دارید در آنجا کار و زندگی کنید! بنابراین تمام عناصری که برای خود و خانواده شما مهم هستند را در نظر داشته باشید. حتما بررسی نمایید که در منطقه موردنظر، نیاز به یک دندانپزشک جدید حس می شود یا نه.
3) چقدر فضا نیاز دارید؟
تعداد اتاق های درمان، وسایل راحتی برای بیماران، امکانات در اختیار کارکنان، محدودیت های فضا و هزینه صرف شده برای هر متر مربع از مهم ترین نکاتی است که برای تصمیم گیری درمورد طراحی مطب باید در نظر گرفت.
4) چقدر می خواهید گردش کاری عملیات درمانی را سازماندهی کنید؟
حتما به مواردی همچون چگونگی روند گردش کار و تحقق ارگونومی توجه نمایید. مسیر خروجی از اتاق اپراتوری و ورود به مناطق استریل بدون دوباره کاری های اضافی از نکات مهم طراحی است. همچنین تلاش برای به حداقل رساندن اتلاف وقت، افزایش راندمان و بهره وری و صرفه جویی در زمان تا حد امکان، مسائل کوچکی هستند که می توانند تفاوت های بزرگی خلق کنند.
5) آیا مطب تا حد امکان راحت است؟
بهبود ارگونومی در جایی مانند مطب دندانپزشکی، یک اصل ضروری به شمار می رود. نشستن در بهترین حالت و در اختیار داشتن امکاناتی که بهترین وضعیت را برای عملیات درمانی دندانپزشک فراهم می کند بسیار حیاتی است. از یونیت بیمار گرفته تا صندلی دندانپزشک و چهارپایه دستیار و قفسه ها و .... . لازم است تا حد امکان، چرخیدن های غیرضروری به دور بیمار حذف گردد تا ضمن صرفه جویی در زمان، خستگی و کلافگی بیمار نیز به حداقل برسد. ارگونومی مناسب، دسترسی مناسب و هماهنگی بالا، سه اصل مهم برای کاهش بسیاری از دردهای ناشی از فعالیت های اشتباه دندانپزشکان محسوب می شود. فراموش نکنید که برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک، سالها تلاش کرده اید و هزینه صرف نموده اید. آیا می خواهید همه تلاش های چندین ساله را با تجهیزات نامناسب و بی کیفیت به باد دهید؟ طبیعتا خیر. پس در وهله اول، به فکر حفظ سلامتی بدن خود باشید تا سال های طولانی، فعالیت های حرفه ای خود را ادامه دهید.
6) آیا می خواهید یک مکان مجزا برای کنترل عفونت داشته باشید؟
مرکز استریلیزاسیون، بخش مهمی از یک مطب دندانپزشکی به شمار می رود. این بخش نه تنها از شیوع عفونت ها جلوگیری می کند، بلکه باعث افزایش کارایی جهت پردازش مجدد ابزار و تجهیزات و راندمان بالاتر مطب خواهد شد. ساده سازی فانکشن ها در مرکز استریلیزاسیون و راه اندازی جریان خطی "کثیف به تمیز" (dirty to clean linear flow) می تواند گامی اثربخش باشد. همچنین به کار بردن مواد درجه یک و غیرتهاجمی در این بخش از اهم موارد است.
7) چگونه مطب شما، تجربه بیمار را شکل می دهد؟
اینکه بیمار در مطب شما چه احساساتی را تجریه می کند، شکل دهنده برداشت های او از عملکرد حرفه ای شماست. تک تک لحظه هایی که در مطب انتظار می کشد، همه چیزهایی که می بیند، صداها، بوها و ... اطلاعاتی مهم را در ناخودآگاه و خودآگاه او به ثبت می رسانند و پیش بینی کننده های مهمی در تداوم رفت و آمد او به مطب شما خواهد بود. بنابراین، مجلات پاره و قدیمی روی میز اتاق انتظار را نادیده نگیرید! این موارد کوچک می تواند از دید بیمار، بی اهمیتی او برای شما را محرز سازد و پیامدهای منفی زیادی در پی داشته باشد. در مقابل، یک اتاق انتظار راحت و گرم شبیه اتاق های نشیمن خانگی همراه با یک آبسردکن و مجلات جدید و جذاب، پاسخ های عاطفی مثبت را در بیمار برانگیزانده و تجربه او را در مطب شما، به یک تجربه بی نظیر و منحصر بفرد تبدیل می نماید.
تهیه کننده: واحد تحریریه دندال