خانه گرم، دندان های سالم! کشف ارتباط محیط زندگی با سلامت دهان و دندان

  

  

  

  

نقشی که سلامت دهان و دندان در وضعیت جسمی و روحی بدن دارد و تاثیر انکار ناپذیری که بر روابط اجتماعی و مسائل زیبایی شناختی می گذارد، همواره اهمیت حفظ آن را در تمامی جوامع انسانی، در اولویت قرار داده است.

در جدیدترین مطالعه ای که در این حوزه صورت گرفته است، یک عامل مهم و تاثیرگذار بر روی سلامت دهان و دندان کشف شده که می تواند گمانه زنی های مبنی بر ارتباط مشکلات دهانی با ژنتیک را زیر سوال ببرد.

محققان دانشگاه LSTM انگلستان، در جدیدترین پژوهش خود، به تأثیر محیط زندگی بر سلامت دهان و دندان پی برده اند و مدعی هستند که تاثیرات زیست محیطی، می تواند در شکل دهی میکروبیوم های بزاق انسان، بسیار چشمگیرتر از عامل ژنتیک عمل کند.

دکتر رابرت.پی.آدامز، استاد این دانشگاه، معتقد است که رفتار روزمره انسان می تواند در محیط های متفاوت تغییر کند و همین تفاوت ها، روند عملکرد میکروبیوم ها را در جهت های مختلف هدایت خواهد کرد. به همین دلیل با درک و تفسیر اجزای میکروبیوم ها که در سلامت دهان نقش بسزایی دارند، می توان هدایت این عملکرد را در جهت مطلوب محقق ساخت.

هدف اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی ایجاد میکروبیوم های بزاق و عوامل دخیل در ترکیب باکتری های دهان بود. محققان با دسترسی به DNA و بزاق اعضای یک خانواده که در شهرها و قاره های متفاوت بصورت جداگانه زندگی می کردند، مشاهده نمودند که در سطح میکروبیوم های بزاق این افراد، اختلاف وجود دارد. در واقع، محلی که میکروب ها در آن قرار می گیرند، تفاوت هایی را در افراد ایجاد نموده و محیطی که فرد در آن تربیت شده و رشد می کند، نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان وی بازی خواهد کرد.

نتایج علمی این پژوهش، در تاریخ 12 سپتامبر 2017 در مجله American Society for Microbiology منتشر شده است.

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

دانلود مقاله انگلیسی

  

محصولات مرتبط

اشتراک پست