ارتباط پوسیدگی دندان بیماران مسن با مشکلات تنفسی

منتشر شده : بروزرسانی :1403-04-18 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

  

  

  

  

با توجه به رشد جمعیت کهنسال دنیا، تمرکز علم دندانپزشکی روی ابعاد مختلف این قشر بیشتر شده است و محققان، مطالعات ارزشمندی را در حوزه ارتباط بهداشت دهان و دندان با بیماری های مختلف در دست اقدام دارند. بیماران سالمند، چالش های منحصربفرد خود را دارند. با افزایش سن، اختلالات فیزیکی و ناتوانی های ناشی از پیری می تواند مراقبت از دندان ها را دشوار سازد و در کنار این، مسائلی همچون محدودیت های استفاده از داروها و مشکلات بیمه های درمانی نیز اضافه شده است. طبق پژوهش ها، حدود 18 درصد از سالمندان بالای 65 سال که همچنان دندان های طبیعی خود را در دهان دارند، دچار پوسیدگی های درمان نشده بوده و 68 درصد آنها به بیماری های پریودنتال مبتلا هستند.

  

elderly dental   

اما به تازگی مشخص شده که شدت بیماری های دهان و دندان در افراد مسن، با مشکلات تنفسی همراه است. محققانی از کشور ژاپن، با بررسی تغییرات میکروبیولوژیک زبان در افراد سالمند به این نتیجه رسیدند که میکروبیوتای زبان یک منبع سرشار از میکروب های دهانی است که همراه با بزاق بلع می شوند و این عمل خطر مرگ و میر ناشی از پنومونی (ذات الریه) را در سالمندان افزایش خواهد داد.

  

elderly dental   

پیش از این نیز انجمن دندانپزشکی آمریکا اعلام نموده بود که علت شایع پوسیدگی دندان سالمندان، خشکی دهان آنهاست و برای رفع این مشکل، استفاده از روش هایی همچون مرطوب کننده های خوراکی، نوشیدن آب بیشتر، جویدن آدامس های بدون قند برای تحریک تولید بزاق و خودداری از مصرف قهوه، الکل و نوشیدنی های گازدار را توصیه کرده بود.

شرح و نتایج کامل این پژوهش در مجله American Society for Microbiology به چاپ رسیده است.

  

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

 

محصولات مرتبط

اشتراک پست