چهار راهکار برای بهبود سیستم کنترل عفونت مطب دندانپزشکی

منتشر شده : بروزرسانی :1403-07-15 - گروها : مطالب تخصصی و آموزشی دندانپزشکی

 

  

  

  

سال جدید نزدیک است و انگیزه خوبی برای بازنگری در کلیه فرآیندهای جاری در مطب به حساب می آيد. بهتر است به بررسی همه چیز پرداخته و در صورت نیاز، آنها را بهبود دهید. یکی از این موارد، سیستم کنترل عفونت است. آیا از همه دستورالعمل های لازم استفاده می کنید؟ آیا از نقص های احتمالی مطلع هستید؟ آیا برای پیشگیری از بروز عفونت،‌ آمادگی ها و امکانات لازم را دارید؟ دست به کار شوید و این سیستم را در سال جدید به سوی بهتر شدن سوق دهید.

  

* آن را به عنوان یک اولویت قرار دهید

یکی از مهم ترین موارد لازم برای پیشگیری از شیوع عفونت در مطب، اولویت قرار دادن آن است. ایجاد سیستمی برای اجرای صحیح روش های پیشگیری گام اول است. استفاده از گایدلاین های بی نظیر منتشر شده توسط CDC مانند 2016 Summary of Infection Prevention Practices in Dental Settings می تواند بسیار کمک کننده باشد. در این دستورالعمل توصیه شده که شخصی به عنوان هماهنگ کننده پیشگیری از عفونت با عنوان IPC انتخاب و تعیین شود. این فرد با دقت ارزیابی های خود را مطابق لیست CDC جمع آوری کرده وبه تیم درمانی انتقال دهد. این تیم با کمک یافته ها، درمورد امتیاز کلی روش های پیشگیری تصمیم می گیرد و در صورت نیاز،‌آنها را مورد تجدیدنظر قرار می دهد.

 

infection control  

* پلن های خود را مرور نمایید

گام بعدی برای داشتن یک سیستم کنترل عفونت موثر، بررسی پلن ها و اطمینان از بروز بودن و کامل بودن آنها می باشد. به عنوان مثال،‌باید اطمینان یابید که کلیه پرسنل با واکسن هپاتیت B مجهز شده اند. همچنین از آموزش کافی آنها و قابلیت هایشان برای مدیریت ریسک پاتوژن ها اطمینان حاصل کنید. متاسفانه بیشتر متخصصان مراکز درمانی، برای جنبه مهمی چون کنترل عفونت، برنامه مشخص و تعیین شده ای ندارند. در این راستا می توانید از اطلاعات منتشر شده توسط انجمن OSHA بهره ببرید. این برنامه ها باید در دسترس همه کارکنان قرار گیرد و آموزش های لازم انجام شود. این برنامه ها شامل موارد زیر است:

شیوه های ایمنی کار و روش های اجرای آن

* واکسیناسیون هپاتیت

* ثبت استاندارد سوابق پزشکی

* ثبت دقیق پروسه های ارزیابی انجام شده

* بررسی به روز بودن سیستم

 و ...

  

infection control 

* قوانین را یاد بگیرید

یکی دیگر از گام های مهم، بررسی و درک کلیه استانداردهای موجود است. بخشی از این استانداردها متناسب با کشوری که در آن فعالیت می کنید متغیر است. به طور مثال در بعضی از کشورها،‌ پیروی کامل از دستورالعمل های CDC ضروری است. آگاهی کامل از این قوانین کار ساده ای نیست، بنابراین بهتر است فردی را مسوول جمع آوری این دستورالعمل ها و انتقال به شیوه های موجود در مرکز درمانی منصوب نمود.

  

infection control 

* تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) را چک کنید

یک خط دفاعی قدرتمند در برابر عفونت ها، به تجهیزات حفاظت شخصی کاملی مجهز است. در سال جدید به بررسی آنچه در اختیار دارید و آنچه باید در اختیار داشته باشید پرداخته و جاهای خالی را در اولین فرصت پر نمایید. آیا این تجهیزات، به خوبی کار می کنند؟ آیا پرسنل از این تجهیزات به درستی استفاده می کنند؟ شیلدها،‌ماسک ها، دستکش ها و گان ها، از استاندارد و کیفیت مطلوب برخودار هستند؟ در صورتی که تجهیزات شما کامل است اما کارکنانتان استفاده از آنها را سرسری می گیرند، با آموزش مجدد و روش های انگیزاننده، به تشویق بهره مندی از این تجهیزات بپردازید. کنترل عفونت را جدی بگیرید. قبل از اینکه دیر شود.....

 

infection control 

  

تهیه شده توسط واحد آموزش دندال

  

محصولات مرتبط

اشتراک پست