درمان التهاب عودکننده غده بزاقی پاروتید ناشی از سندرم شوگرن و تزریق بوتاکس

انجمن جراحان فک و صورت آمریکا: "تزریق بوتاکس، روشی ایمن و موثر برای درمان التهاب عودکننده غده بزاقی پاروتید ناشی از سندرم سوزش دهان (شوگرن) است."

محققان دانشگاه سیدنی استرالیا اخیراً کاربرد پزشکی جدیدی برای سم بوتولینوم - که به صورت تجاری به آن بوتاکس گفته می شود -  یافته اند. آنها به هنگام تزریق این ماده به درون غدد بزاقی یک بیمار مبتلا به سندرم شوگرن به این مهم دست یافتند.

نتایج این پژوهش در شماره 12 ماه دسامبر 2016 در مجله Journal of Oral & Maxillofacial Surgery، متعلق به انجمن جراحان دهان و فک و صورت آمریکا چاپ گردیده است. در این پروژه تحقیقاتی بیمار خانم 65 ساله که به مدت 10 سال از التهاب غده بزاقی پاروتید و بیش از 30 سال از سندرم شوگرن رنج می برد، مورد مطالعه قرار گرفت.

      

درمان موفقیت آمیز این بیمار، محققان را به این نتیجه رساند که در ژورنال رسمی انجمن جراحان دهان و فک و صورت آمریکا (AAOMS) اعلام کنند که بوتاکس درمان جایگزین مطمئن و مناسب غیرجراحی برای درمان التهاب عودکننده غده پاروتید ناشی از سندرم شوگرن است.

التهاب عودکننده غده بزاقی پاروتید یکی از تظاهرات سندرم شوگرن است. درمان این عارضه چالش برانگیز است زیرا درمان محافظه کارانه شاید اثربخشی لازم را نداشته باشد و درمان جراحی هم عوارض خاص خود را دارد. پیش از این، درمان محافظه کارانه التهاب پاروتید شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها، داروهای محرک ترشح بزاق، NSAID، استروئیدها، کمپرس گرم و ماساژ غده بود که با درد، تورم و تندرنس همراه بوده است.

    

بر اساس این تئوری که بوتاکس موجب کاهش جریان بزاق می شود و از طرفی کاهش جریان بزاق موجب کاهش احتمال تجمع بزاق و به دنبال آن Parotitis می شود. محققین تصمیم به استفاده از بوتاکس در غده درگیر پاروتید گرفتند. بیمار در ابتدا هر سه ماه یکبار و سپس هر چهار ماه یکبار تزریق در غده دریافت کرد. بعد از چکاپ 36 ماهه، محققین گزارش نمودند که بیمار هیچگونه علامت و نشانه ای از التهاب پاروتید نداشت، به صورت شگفت انگیزی بعد از تزریق دوم نیاز به آنتی بیوتیک نداشت و هیچگونه عارضه جانبی از درمان با بوتاکس گزارش نداد. بنابراین نتیجه گرفتند که تزریق بوتاکس در غده پاروتید درگیر می تواند یک روش ایمن و موثر در درمان التهاب عودکننده پاروتید باشد.

       
    

تهیه کننده: گروه دندانپزشکان دندال

لینک مقاله اصلی: www.joms.org/article/S0278-2391(16)30487-6

    

دانلود مقاله انگلیسی
Botulinum Toxin for the Management of Sjögren Syndrome–Associated Recurrent Parotitis
(چاپ شده در JOMS)

   

محصولات مرتبط

اشتراک پست