#_عمومی دندانپزشکی

روش صحیح انتقال ابزار و مواد به دندانپزشک

منتشر شده : بروزرسانی :1403-04-18 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

انتقال ابزار

سرعت عمل و انتقال ابزار و مواد دندانپزشکی هنگام درمان از وظایف مهم دستیار دندانپزشک می باشد. همکاری صحیح دندانپزشک و دستیار زمانی اتفاق می افتد که دو دست دندانپزشک و دو دست دستیار همزمان با همدیگر به عنوان یک تیم کار کنند.
نکاتی که باید در انتقال ابزار رعایت شود:
1. ابتدا، به منظور بهبود دید و دسترسی آسان تر، سطح قرارگیری چشم های دستیار باید حدود ۵ اینج بالاتر از سطح چشم های دندانپزشک باشد.
2. معمولا در شروع کار، دستیار دو ابزار را دو دستی به دندانپزشک می دهد. و بعد از آن انتقال ابزار به صورت تک دستی صورت می گیرد و تا زمانی که دستیار مطمئن نشود دندانپزشک ابزار را گرفته است، آن را رها نمی کند.
3. در انتقال تک دستی دستیار با دو انگشت شست و اشاره، ابزار را به دندانپزشک می دهد و با دو انگشت کوچک و حلقه، ابزار استفاده شده را می گیرد.
4. انتقال ابزار باید از بالای شانه چپ و زیر چانه بیمار انجام شود و ابزار ها به هیچ عنوان نباید از روی صورت بیمار رد و بدل شود.
نکته: همچنین بیمار باید عینک محافظ پوشیده باشد.
5. همچنین دستیار باید در نظر داشته باشد چه دندانی در کدام ناحیه دهان و با چه قوس فکی تحت درمان قرار میگیرد. آماده کردن وسایل و ابزار درست و عدم انتقال وسایل اشتباه مورد مهم دیگر قابل ذکر است.
6. طرز صحیح بدست گرفتن وسایل و ابزار دندانپزشکی اهمیت ویژه ای در انتقال آنها به دست دندانپزشک دارد. به طوری که دستیار باید وسیله را از انتها گرفته و فضای کافی برای بدست گرفتن آن توسط دندانپزشک را خالی بگذارد.
7. نحوه آماده سازی و چیدمان ابزارها در سینی نیز اهمیت دارد. به طوری که ابزار ها باید به ترتیب استفاده، در داخل سینی قرار گرفته باشد.


محصولات مرتبط

پست های مرتبط

اشتراک پست