#_عمومی دندانپزشکی

خرابی ها و مشکلات متداول در یونیت های دندانپزشکی

منتشر شده : Modified :1403-02-07 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

یونیت دندانپزشکی قلب هر مطب دندانپزشکی می باشد و کوچکترین مشکل در عملکرد آن باعث مختل شدن کارآیی مطب می گردد. شاید به نظر خیلی از افراد دانستن نکات فنی و مشخصات تکنیکال یونیت دندانپزشکی برای دندانپزشک ضرورتی نداشته باشد اما بطور کلی داشتن این اطلاعات جدا از محسنات عمومی ایی که دارد، در استفاده بهینه، نگهداری و حتی تشخیص انجام کار درست در هنگام مواجه با مشکلات مختلف، مفید واقع می شود.

                   خرید یونیت دندانپزشکی و صندلی بیمار
    

 اشکالات‌ رایج‌ در یونیت‌ و صندلی‌ دندانپزشکی‌

    - پارگی‌ شلنگ‌ها: ممکن‌ است‌ شلنگ‌های‌ آب‌ و هوای‌ توربین‌های‌ آنگل‌ها و یا هر بخش‌ دیگری‌ در اثر فرسودگی‌ یا برخورد با شی دیگر، پاره‌ شده‌ و نشتی‌ ایجاد شود.
    - خرابی‌ شیر پنوماتیک ها و کنترل‌ بلوک‌ها: که‌ باعث‌ عدم‌ کارکرد اینترنت‌ مربوطه‌ خواهد شد.
    - به‌ هم‌ خوردن‌ تنظیم‌ آب‌ و هوا
    - خرابی‌ موتور گیربکس‌ها
    - خرابی‌ صفحه‌ کلید
    - گرفتن‌ فیلترهای‌ ساکشن‌، هوا و آب‌: در قسمت‌ Maintenance دستگاه‌ باید این‌ فیلترها مرتباً تمیز گردند.
    - سوختن‌ بردها
    - سوختن‌ فیوز اصلی‌ دستگاه‌: با زدن‌ کلید اصلی‌ دستگاه‌ روشن‌ نمی‌شود.
    - خرابی‌ چراغ‌: لامپ‌ چراغ‌ باید تعویض‌ گردد.
    - خرابی‌ میکروسوئیچ‌های‌ صندلی‌: صندلی‌ انتهای‌ حرکت‌ خود را نمی‌شناسد که‌ در این‌ حالت‌ می‌بایست‌ میکروسوئیچ‌ تعویض‌ گردد.
    - خرابی مدار ساکشن
    - خرابی شیر سه قلوی مربوط به کاسه کراشوار و دوش آب لیوان
    - به هم خوردن رگلاژ بازوهای تابلت و چراغ: در این صورت حتماً باید فنرهای داخل بازوها را رگلاژ نمود.
    - خرابی موتور یا بورد اصلی صندلی و یا در نوع موتورهای AC خرابی خازن راه انداز موتور

           

خرابی های یونیت بطور کلی به دو گروه عمده تقسیم می شوند

۱. مکانیکی
۲. الکتریکی

    

۱. خرابی های مکانیکی عبارتند از

- خراب شدن بازوها (یاتاقان ها، بلبرینگ ها، …)
علائم: درست حرکت نکردن بازوهای مکانیکی- باز یا بسته نشدن بازوها و قرار نگرفتن بازو در محل موردنظر
             
- خراب شدن بست شلنگ ها و رابط ها
علائم: نشتی آب در باکس و زیر دستگاه، نشتی هوا و صداهای غیرمعمول در مسیرهای هوایی.
         
- خرابی قسمت دریچه های شیر برقی (نشتی آب) و شکسته شدن قسمت نگهدارنده موتور که پلاستیکی می باشد (خصوصاً در مواردی که بیمار سنگین باشد).
علائم: خوابیدن پشتی صندلی یا قرار گرفتن نشیمن گاه در پایین ترین موقعیت مکانی و عدم حرکت آن به سمت بالا و پایین.
            
- گریپاژ کردن موتورهای بالابر و پشتی
علائم: عدم حرکت صندلی به بالا و پایین و یا عدم حرکت پشتی صندلی.
                
- انواع شکستگی
علائم: این شکستگی ها معمولاً در ظاهر دیده می شوند و می توانند موجب اختلال در کارکرد قسمت های مختلف شود.
                 
- خرابی کلیدهای پنوماتیک
علائم: بسته به اینکه این کلیدها مربوط به چه بخشی باشد می تواند موجب از کار افتادن آن بخش شود.
         
- خرابی مربوط به توربین
علائم: شنیدن صداهای غیر عادی از توربین و همچنین کاهش دور آن.              

       

۲. خرابی های الکتریکی عبارتند از

- درست عمل نکردن میکروسوئیچ ها
علائم: عدم قطع به موقع موتورها و نتیجتاً گریپاژ کردن موتورها و شکسته شدن قسمت نگهدارنده موتور.
         
- سوختن موتورهای بالابر
علائم: عدم حرکت صندلی به سمت بالا و پایین یا عدم حرکت پشتی صندلی که معمولاً در این حالت کاربر بوی سوختگی سیم پیچ ها را احساس خواهد نمود.
           
- قطعی ارتباط در سیم های رابط
علائم: بسته به نوع و محل قطعی می تواند موجب اختلال در کارکرد قسمت های مختلف یک یونیت شود.
          
- خرابی کلیدهای On/Off
علائم: روشن نشدن یونیت.
       
- سوختن فیوزها
علائم: روشن نشدن یونیت
          
- سوختن پل دیودی
علائم: عمل نکردن کلیدهای بالابر و پایین آورنده صندلی و دیگر قطعات یونیت
* نکته: در این حالت ممکن است چراغ خاموش و روشن بشود.
     
- سوختن ترانس
علائم: استشمام بوی سوختگی در محل توسط اپراتور
* در صورتی که ترانس کاهنده ولتاژ مربوط به تغذیه مدار فرمان سوخته باشد، کلیدهای بالابر و پایین آورنده صندلی و دیگر قطعات یونیت از کار خواهند افتاد و در صورتی که ترانس کاهنده مربوط به لامپ یونیت سوخته باشد، فقط لامپ خاموش و روشن نمی شود.
     
- خرابی رله ها
علائم: بسته به اینکه رله مربوط به چه بخشی از یونیت سوخته باشد آن قسمت کار نخواهد کرد که معمولاً این رله ها برای حرکت صندلی مورد استفاده قرار می گیرند و حرکت صندلی مختل خواهد شد.
    
- خرابی بوبین متعلق به شیرهای برقی
علائم: درست عمل نکردن شیرهای برقی و به طبع خرابی پوآر آب و هوا و یا پرکن کراشوار
           
- خرابی کلیدهای فشاری بالا، پایین، عقب و جلو
علائم: مختل شدن حرکت صندلی، عدم حرکت صندلی به سمت بالا یا پایین و یا عدم حرکت پشتی صندلی به سمت عقب یا جلو
* نکته: معمولاً خرابی در یک جهت اتفاق می افتد.
     
- خرابی جا فیوزی
علائم: روشن نشدن دستگاه یونیت.
     
    

آشنایی با یونیت دندانپزشکی و اجزای آن

  

خرابی های رایج مربوط به یونیت های دنداپزشکی و راه حل آن

- علت خرابی شیر برقی و نحوه تعمیر آن

عمده ترین خرابی شیر برقی مربوط به آب بندی، واشرجات، فشردگی فنر و سوختگی سیم پیچ می باشد که در صورت خرابی واشر باید آنرا تعویض کرد و در صورت فشرده ماندن فنر می توان با یک نیروی کشسانی فنر را باز کرد.

در صورت سوختن سیم پیچ اگر سیم پیچ به صورت بازشده باشد می توان آن را تعمیر کرد و اگر سیم پیچ به صورت پرسی باشد باید آن را تعویض کرد.    

- خرابی های معمول شیر برقی

- اگر کار نکند باید سیم پیچ عوض یا تعمیر شود.
- اگر خروجی شیر برقی چکه کند باید لاستیک دیافراگم را عوض کرد یا فنر پشت میله را کمی کشید.
- اگر فشار خروجی آب کم باشد باید فیلتر ورودی شیر برقی را تمیز کرد.

- خرابی های رایج سرنگ آب و هوا شامل

- قاطی شدن آب و هوا که ناشی از گیر کردن دکمه آب یا هوا می باشد یا اینکه مشکل از داخل سر سرنگ و اورینگ جدا کننده آب و هوا می باشد. اگر هنگام فشار دادن دکمه هوا آب نیز داشته باشیم مشکل جمع شدگی آب در مسیر هوا وجود دارد و همچنین احتمال داخل شدن آب از طریق دریچه های دیگر موجود در سیستم به مسیر هوایی نیز می باشد.
- عدم خروج هوا، این مشکل ناشی از گرفتگی در مسیر هوا می باشد. ابتدا سر سرنگ را برداشته و دکمه هوا را فشار دهید اگر باز هم مشکل ادامه داشت گرفتگی در نقطه ای پایین تر در مسیر هوا وجود دارد.
- عدم خروج آب، با این مورد نیز مشابه با مورد عدم خروج هوا باید رفتار شود. همچنین اگر از سر پلاستیکی در نوک سرنگ استفاده شده احتمال ایجاد رسوب در آن نیز وجود دارد.
- گیر کردن دکمه آب یا هوا، این مشکل برای دکمه آب رایج تر است. در این صورت دکمه را جدا کرده و روغن کاری کنید. اگر با روغن کاری برطرف نشد باید دکمه تعویض شود.
- نشتی آب و هوا از سر سرنگ، در سرنگ های جدید دکمه آب و هوا نقش دریچه را نیز ایفا می کند و در صورت نشتی باید دکمه عوض شود اما در مدل های قدیمی تر، دریچه زیر دکمه قرار دارد و این دریچه باعث قطع و وصل شدن آب یا هوا می شود که در این صورت دریچه باید تعویض گردد.
- نشتی آب و هوا به جز سر سرنگ، اکثر اجزا سرنگ توسط اورینگ محکم شده اند و نشتی از محل هر یک از اورینگ ها ممکن است صورت گیرد که در این صورت اورینگ باید تعویض شود.

- خرابی رایج در پنومات

چکه کردن آب از خروجی پنومات: علت آن خرابی فنر یا خرابی اورینگ دور سوزن است.

- خرابی رایج در رگلاتور

علت عمده خرابی رگلاتور خرابی فنر یا اورینگ دور سوزن می باشد.

   

تهیه کننده: واحد نقد و بررسی و تحلیل دندال

مطالب ارائه شده با استفاده از چندین سایت معتبر در زمینه مهندسی پزشکی و دندانپزشکی ایرانی و خارجی و جزوات دانشگاهی گردآوری گردیده است.

محصولات مرتبط

پست های مرتبط

اشتراک پست