#_عمومی دندانپزشکی

با اهمیت دادن به ارگونومی مطب، بازنشستگی را فراموش کنید!

منتشر شده : Modified :1403-02-07 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

دردهای مزمن، یکی از مشکلات رایج میان دندانپزشکان است. 85 درصد آنها از گردن درد و 69 درصد، از درد مچ و دست رنج می برند. همه این دردها در نتیجه بی توجهی به ارگونومی مطب ایجاد شده و در صورت عدم رسیدگی، می تواند بازنشستگی های زودرس را برای متخصصین به همراه داشته باشد. با رعایت نکاتی که در ادامه بیان می شود، می توان عمر کاری طولانی تر و سالم تری داشت:

دسترسی عملیاتی

طراحی و نحوه ترکیب اپراتوری های شما بسیار حائز اهمیت است و از چگونگی ورود به اتاق آغاز می شود. اتاق کار شما باید به اندازه کافی فضا داشته باشد و دست شما را در برداشتن گام های آزاد باز بگذارد. شما و بیمارانتان لازم است بیرون و درون اتاق احساس راحتی داشته باشید. شک نکنید که این موضوع به ظاهر کم اهمیت، تأثیر زیادی بر موفقیت عمکرد شما خواهد داشت. به گفته متخصصان طراحی داخلی، یکی از موثرترین طراحی ها، طراحی ورودی دوگانه است. در این دیزاین، در ابتدای اتاق درمان (جایی نزدیک به صندلی بیمار) دو ورودی وجود دارد. دکتر از یک ورودی وارد می شود و دستیار از دیگری.

این طراحی در مقایسه با زمانی که برای دکتر و دستیار یک ورودی مشترک وجود دارد، می تواند 8 یا 9 گام اضافی را حذف کند و این موضوع، در درازمدت می تواند زمان تلف شده و همچنین پیاده روی های غیرضروری را تا حد زیادی کاهش دهد.

اتاق کار بزرگتر

یکی دیگر از طراحی های موثر و مفید در این زمینه می تواند بزرگ تر شدن و کمی خصوصی تر شدن اتاق کار باشد. این کار حریم خصوصی فعالیت دندانپزشک را حفظ می کرده و حواس او را از درگیری با موضوعات پراکنده و نامربوط دور می کند. همچنین داشتن اتاق های اضافی برای دسترسی بهتر به بیماران، لازم است. از آنجا که قشر وسیعی از مراجعین دندانپزشکی را افراد مسن تشکیل می دهد، اتاق اضافی فضای بیشتری را برای نگه داری ویلچر و واکر در زمان لازم فراهم می کند.

پیکره بندی مناسب

در نظر گرفتن مجموعه ای که شامل اتاق و لوازم و تجهیزات آن است و نحوه چیدمان این تجهیزات، اهمیت زیادی دارد. قرار دادن لوازم در مکانی صحیح، می تواند احتمال آسیب رسیدن به بدن و لباس افراد را کاهش دهد.

دست راست و چپ

تنظیم وضعیت اتاق و تجهیزات باید به گونه ای طراحی شود که هم برای افراد راست دست و هم چپ دست مناسب باشد. سیستم های دلیوری که در قسمت عقب قرار می گیرند، به لحاظ ارگونومیک و سهولت استفاده برای راست دست ها و چپ دست ها بسیار مناسب هستند. از آنجا که حدود 20 درصد افراد چپ دست هستند، نباید اجازه داد طراحی اشتباه و غیرارگونومیک، تحمل محیط را برای یک پنجم افراد دشوار کند. بنابراین برای طراحی ها، باید به این موضوع توجه کافی نمود و با احترام به تفاوت قد و جثه همه، محیطی منعطف و قابل تنظیم داشته باشیم.

اهمیت ارگونومی حرکات

دسترسی آسان برای دندانپزشک و دستیاران در حین کار، از نکات مهم بعدی است. همه تجهیزات باید دم دست و آماده باشند. حتی کابینت ها و لوازم فرعی باید در همان محدوده کار قرار گیرند. دنیای ارگونومیک به 5 دسته تقسیم می شود:

* حرکات انگشت
* حرکات مچ دست
* از آرنج تا دست
* حرکات شانه
* حرکات تنه

رعایت همه موارد فوق، می تواند آسیب های فیزیکی را تا حد زیادی کاهش دهد.

کمک گرفتن از طراحان متخصص

کمک گرفتن از یک ارگونومیست، طراح دکوراسیون و یا حتی تامین کننده تجهیزات می تواند برای داشتن لحظات بی درد! سودمند باشد. مطمئناً هزینه کردن در اینگونه اقدامات، بسیار مقرون به صرفه تر از هزینه های درمان آسیب فیزیکی و بازنشستگی پیش از موعد خواهد بود. و در نهایت، شغلی کم زحمت تر و شادتر خواهید داشت با عمر کاری طولانی و سالم!

  

تهیه کننده: واحد تحریریه دندال

پست های مرتبط

اشتراک پست