#_راهنمای خرید پزشکی

فاکتورهای مهم هنگام خرید سی تی اسکن (Computed Tomography Scan)

منتشر شده : Modified :1403-02-07 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

Computed Tomography scan (CT scan)

 سی تی اسکن Computed Tomography scan (CT scan)

سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری، یکی از روش های پیشرفته تصویربرداری پزشکی است. بعد از رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن بیشترین کمک را به بررسی ضایعات سیستم حرکتی بدن انسان بخصوص استخوان ها می کند. امروزه استفاده از سی تی اسکن جزء جدایی ناپذیر در تشخیص و حتی درمان بسیاری از بیماری ها شده است. با استفاده از تصاویر ct scan می توان بافت های درون بدن را مشاهده کرد و شکل آنها را بررسی نمود. با این اطلاعات می توان از وجود بیماری های احتمالی آگاه شد. تصاویر سی تی اسکن سطح مقطع هایی از بدن را نشان می دهد. به خاطر همین مطالعه و بررسی فاکتور های خرید برای انتخاب مناسب و بهتر، اهمیت دارد.

سی تی اسکن

فاکتورهایی که باید قبل از خرید سی تی اسکن جدید در نظر گرفت:

1. تکنولوژی و مشخصات

تعداد برش متداول ترین تفاوت بین سیستم ها است. تعداد برش ها با توجه به تعداد تصاویر مقطعی با هر چرخش گنتری CT (تیوب اشعه ایکس و دیتکتورهای الکترونیکی اشعه ایکس)تعیین می شود. رایج ترین پیکربندی سیستم، 16 قطعه CT است. این واحد خروجی را، برای مطالعات عمومی و کلینیک های کم حجم ایده آل هستند. اکنون استاندارد صنعت  64 برش CT است. با افزایش تعداد برش های CT زمان انجام اسکن کاهش پیدا می کنند و امکان انجام اسکن های پیشرفته تری را فراهم می کند، مانند مطالعات قلب. اما باید به یاد داشت که امکان استفاده از تعداد برش بالا همیشه نیست، پس شما باید بسته به تعداد اسکن لازم برای انجام روزانه/هفتگی، CT را انتخاب کنید. اگر هر هفته فقط چند اسکن انجام دهید، یک اسکنر 4 برش کافی است. از طرف دیگر، اگر بیمار زیادی دارید که هر روز باید اسکن انجام دهید، می توانید یک اسکنر 16 برش انتخاب کنید. 

وقتی صحبت از مشخصات می شود، تمایز دوم بین سیستم CT نرم افزار است. قابلیت های مدرن سی تی اسکن به همان اندازه که با مشخصات سخت افزاری مرتبط هستند با نرم افزار گره خورده اند. شناخت کلینیک خود اولین قدم برای تعیین تعادل ایده آل بین مشخصات فنی و قیمت است.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی اسکنرها سرعت چرخش گنتری است، افزایش سرعت چرخش تا حدمطلوب باعث کاهش تاری حرکت می شود، که به ویژه در قلب و مناطق نزدیک به ریه ها بسیار مهم است. امروزه، سرعت چرخش در برخی از اسکنرهای جدید کمتر از 300 میلی ثانیه است ، اما با سیستم های نسل قدیمی 400-500 بود. 

CT Scan

2. نوع و کاربرد تیوب

تیوب اشعه ایکس که معمولاً به عنوان "تیوب" یا "گلس" شناخته می شود، منبع انرژی اسکنر CT است. طول عمر این جز محدود است و امکان تعویض تیوب برای هر CT اسکنر وجود دارد. این تیوب مانند لامپ رشته ای دارای عمر مورد انتظار اما غیر قابل پیش بینی است که به استفاده، ساخت و مدل آن بستگی دارد.

برای افزایش عمر مفید می توان تیوب ها را تعمیر و بازسازی کرد. به همین خاطر از شرکتی که این محصول را خریداری می کنید باید قابلیت بازسازی و تعمیر و تعویض تیوب را داشته باشد.

تیوب سی تی اسکن

3. قرداد خدمات پس از فروش

سی تی اسکن که به عنوان یکی از تجهیزات سرمایه گذاری مراکز درمانی محسوب می شود، نگهداری و خدمات پس از فروش آن حائز اهمیت است. در درجه اول، از مدت زمان ضمانت تولید کننده مطلع شوید زیرا از سازنده به سازنده دیگر متفاوت است. پس از پایان دوره ضمانت، در نظر گرفتن شرایط و ضوابط قرارداد خدمات و هزینه آن بسیار مهم است. قرارداد خدمات طولانی است یا کوتاه مدت؛ آیا بند تمدید خودکار وجود دارد. هزینه های لغو چیست؟ آیا زمان پاسخ تضمینی وجود دارد؟ و آیا قطعات و سفر شامل هزینه قرارداد می شود؟ آیا تعمیرات دستگاه توسط شرکتی انجام می شود که دارای گواهینامه ISO13485 است؟

قبل از امضا قرارداد با سازنده تجهیزات اصلی (OEM) یا فروشنده شخص ثالث، درک دقیق آنچه را که امضا می کنید بسیار حیاتی است. مصرف کننده یا خریدار همیشه قبل از امضای قرارداد، فارغ از هرگونه روش فروش در خرید اولیه تجهیزات تصویربرداری تشخیصی، باید همیشه با یک متخصص مشورت کند.

4. پشتیبانی فنی و بروزرسانی های سیستم 

پشتیبانی فنی و به روزرسانی های سیستم با خرید یک قرارداد خدمات گران قیمت اغلب با شرایط و ضوابط همراه هستند. از آنجا که سازمان ها گزینه های دیگری برای قرارداد خدمات سنتی دارند، مذاکره در مورد پشتیبانی فنی و به روزرسانی های سیستم در خرید اولیه تجهیزات تصویربرداری تشخیصی پرهزینه، سودمند خواهد بود. پشتیبانی فنی باید از طریق شماره تلفن به راحتی قابل دسترسی باشد و به روزرسانی های سیستم بدون هیچ هزینه ای باید انجام شود زیرا هدف آنها از بین بردن نقص عملکرد سازنده یا افزایش عملکرد کلی تجهیزات است.

تیوب سی تی اسکن

5. قیمت 

هنگام خرید تجهیزات تصویربرداری تشخیصی، قیمت همیشه یک نگرانی عمده است. نه تنها باید قیمت خرید را در نظر گرفت، بلکه باید در نظر گرفت که نگهداری صحیح تجهیزات در طول عمر آن چقدر هزینه دارد. قطعات جایگزین یا مواد مصرفی چقدر است و قیمت خرید با سایر مدل ها و مدل های مشابه موجود در بازار چگونه مقایسه می شود؟ ایجاد یک نمودار ساده برای خواندن کنار هم ممکن است به روند تصمیم گیری کمک کند.

سی تی اسکن

6. کاربران نهایی 

قبل از خرید قابل توجه، باید به سطح مهارت تکنسین های استفاده کننده از تجهیزات تصویربرداری تشخیصی توجه شود. اگر به عنوان مثال پیشرفته ترین سی تی اسکن را خریداری می کنید، آیا کاربران نهایی در مورد نحوه کارکرد صحیح تجهیزات یا بهینه سازی پروتکل های بالینی به آموزش بیشتری نیاز دارند؟ و آیا آموزش بصورت آنلاین یا آفلاین و با چه هزینه ای ارائه می شود؟ آیا کاربران نهایی دسترسی نامحدودی به گزارش آنلاین استفاده، تعمیر و نگهداری و عملکرد فروشنده خواهند داشت و آیا این گزارشات بدون هزینه ارائه می شود؟

سی تی اسکن

اشتراک پست