#_عمومی پزشکی #_راهنمای خرید پزشکی

چگونه بهترین گوشی پزشکی را برای خود انتخاب کنیم؟

منتشر شده : Modified :1403-02-07 - گروها : مجله تخصصی پزشکی

استتوسکوپ

استتوسکوپ یا گوشی پزشکی (Stethoscope)

گوشی پزشکی یک وسیله پزشکی برای سمع صداهای داخلی بدن حیوان یا انسان است. معمولاً دارای یک تشدید کننده کوچک به شکل دیسک (دیافراگم) است که روی پوست قرار می گیرد و توسط یک یا دو لوله به گوشی متصل می شود. گوشی پزشکی را می توان برای گوش دادن به صداهای ایجاد شده توسط قلب، ریه ها یا روده ها و همچنین جریان خون در شریان ها و وریدها استفاده کرد و همچنین دهمراه با فشارسنج دستی، معمولاً هنگام اندازه گیری فشار خون استفاده می شود.
بنابراین، درک بخش‌های گوشی پزشکی، از جمله اسم اجزا و عملکردهای آن ها، به شما کمک می‌کند، این دستگاه را به طور مؤثرتری مدیریت کنید.

بخش‌های گوشی پزشکی شامل موارد زیر است:

  • گوشی (Ear tips)
  • تیوب گوشی (Ear tubes)
  • تیوب (Tubing)
  • هدست (Headset)
  •  قطعه سینه ای (Chestpiece)
  • ساقه (Stem)
  • بل (Bell)
  • دیافراگم (Diaphram)


با اسمبل درستی این قطعات، یک گوشی پزشکی کاربردی ایجاد می کنند. گوشی پزشکی این امکان را به متخصصان مراقبت های بهداشتی می دهد تا به صداهای مختلف با فرکانس بالا و پایین گوش دهند تا مسائل پزشکی بالقوه را تعیین و درمان کنند.

هدست (Headset)

هدست نیمه بالایی گوشی پزشکی است که شامل تیوب، فنرهای کششی و گوشی می شود. در مجموع، این اجزا یک تراز راحت در گوش کاربر ایجاد می کنند تا انتقال و کیفیت صدا را ارائه دهند. هدست از مواد فلزی برای تضمین کیفیت صدا، تشکیل شده است. در حالی که لوله لومن از پلاستیک، PVC و مواد لاستیکی برای دوام، انعطاف پذیری و انتقال صدا ساخته شده است.

هدست

گوشی (Ear tips)

گوشی یک مهر و موم راحت در داخل گوش کاربر ایجاد می کند تا صداها به طور موثر و کارآمد به گوش برسند و همچنین به جلوگیری از نویز خارجی کمک کند. بدون گوشی با کیفیت بالا، صداهایی که گوشی‌پزشکی می‌گیرد به بیرون نشت می‌کند و صداهای خارجی در گوش دادن اختلال ایجاد می‌کنند.
 برای ایجاد یک مهر و موم مناسب در داخل گوش، گوشی از مواد لاستیکی یا سیلیکونی تشکیل شده است. آنها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی در داخل کانال گوش قرار گیرند تا کاربران بتوانند به طور منظم و بدون ناراحتی کار خود را انجام دهند. بنابراین، گوشی‌های راحت برای کاربرانی که زمان زیادی را صرف بررسی سلامت بیماران می‌کنند، ضروری است.
 طراحی آن ها شامل یک سوراخ در مرکز است تا صداها به راحتی از طریق تیوب هدست به گوشی منتقل شوند که گوشی با کیفیت بالا می تواند با به حداقل رساندن نویزهای خارجی و بهبود انتقال صدا، کیفیت صدا را کمی بهبود بخشد.  با این حال، کیفیت صدای یک گوشی پزشکی بیشتر تحت تاثیر قطعه سینه ای با کیفیت بالا است.

گوشی

تیوب گوشی (Ear tubes)

لوله‌های گوشی، اجزای فلزی/فولادی گوشی‌پزشکی هستند که تیوب و گوشی را به هم متصل می‌کنند. اساساً لوله های گوشی صدا را از قطعه سینه ای به گوش کاربر جدا کرده و منتقل می کنند. لوله های گوشی با کیفیت بالا با استفاده از اجزای مناسب و طراحی آکوستیک کارآمد، افت کیفیت صدا را به حداقل می رسانند. برای به دست آوردن کیفیت صدای استثنایی، لوله های گوش به کانال های چپ و راست جدا می شوند. این تجربه صدای بهتری را برای هر گوش فراهم می کند و به کاربران امکان می دهد وضعیت پزشکی بیمار خود را راحت تر تشخیص دهند.

تیوب

تیوب (Tubing)

تیوب لومن گوشی پزشکی، ماده نرم و انعطاف پذیر لاستیکی/پی وی سی است که قطعه سینه ای را به هدست متصل می کند. اساساً، لوله صدای گرفته شده توسط دیافراگم/بل را با حداقل کاهش کیفیت صدا به لوله های گوش منتقل می کند. تیوب شامل یک لومن یا دو لومن برای انتقال بهتر صدا بین هدست و قطعه سینه ای است.
گوشی های طبی با طراحی تک لومن دارای یک لوله واحد هستند که به قطعه سینه ای متصل می شود. سپس لوله منفرد به دو قسمت تقسیم می شود، جایی که به تیوب های گوشی / هدست متصل می شود.
روش دیگر، طراحی لومن دوگانه، دو لوله را از قطعه سینه ای به هدست متصل می کند. با این حال، بسیاری از گوشی‌های هوشمند با کیفیت بالا از هر یک از طراحی‌ها برای پاسخگویی به نیازهای کاربر استفاده می‌کنند.

لومن تیوب

ساقه (Stem)

ساقه قسمتی است که تیوب گوشی پزشکی را به قطعه سینه ای متصل می کند. اساساً، ساقه گوشی پزشکی از مواد فلزی/فولاد تشکیل شده است و یک پیوند مطمئن را برای عملکرد بهینه تضمین می کند. گفته می‌شود، همچنین به کاربر اجازه می‌دهد بین دیافراگم و بل قطعه سینه ای سوئیچ/کلیک کند. این کار با چرخاندن قطعه سینه (مدل های سینه دو طرفه) و کلیک کردن روی آن از طریق بلبرینگ در جای خود به دست می آید.
در نهایت، ساقه به کاربر این امکان را می دهد که قطعه سینه ای را جدا کند، در صورت نیاز آن را تعمیر یا تعویض کند و این برای جایگزینی اجزای آسیب دیده یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که نیاز به اتصال یک پیوست جایگزین برای ارزیابی وضعیت بیمار خود دارند، مهم است.

ساقه

قطعه سینه ای (Chestpiece)

قطعه سینه ای یا سر گوشی پزشکی قسمت مرکزی کل دستگاه است. در واقع، قفسه سینه شاید مهمترین بخش عملکرد آکوستیک گوشی پزشکی باشد. زیرا وظیفه تشخیص، ضبط و انتقال صداها از بدنه به هدست را بر عهده دارد. به طور کلی، قفسه سینه شامل دیافراگم، بل و اتصال ساقه است که قطعه سینه ای را به لوله لومن متصل می کند.
سر گوشی پزشکی دارای طراحی تک سر، دو سر یا سه سر است تا ضبط و کنترل صدا با فرکانس بالا/پایین را ارائه دهد. به طور طبیعی، طراحی سینه بسته به گوشی پزشکی متفاوت است. با این حال، هر طراحی مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهد که به ارائه دهندگان سالم تر اجازه می دهد صدا را ضبط کنند و تجربه شنیداری خود را تغییر دهند. به عنوان مثال، گوشی‌های هوشمند تک سر دارای یک دیافراگم متغیر هستند که از طریق تغییر فشار، قابل تنظیم است. این به پرستاران و پزشکان اجازه می‌دهد تا با افزودن یا کاهش فشار به دیافراگم به فرکانس‌های بالا یا پایین گوش دهند.

از طرف دیگر، گوشی‌های هوشمند دو سر دارای طراحی دو سر با بلو دیافراگم هستند. قسمت بل یا اطفال به متخصصان پزشکی اجازه می دهد تا به راحتی به صداهای خاص قلب و صداهای نوزادان و کودکان خردسال گوش دهند و برعکس، دیافراگم عملکرد بهتری را با صداهای با فرکانس بالاتر بزرگسالان یا تشخیص شرایط خاص ارائه می دهد.

قطعه سینه ای

دیافراگم (Diaphragm)

دیافراگم انتهای دایره ای بزرگ قطعه قفسه سینه است. در درجه اول، این سمت از قفسه سینه به متخصصان پزشکی اجازه می دهد تا به ناحیه وسیع تری از بدن بیمار گوش دهند. همچنین صدای بزرگسالان را بهتر از نیمی از بل دریافت می کند. در نتیجه، پرستاران، پزشکان و متخصصان مراقبت های بهداشتی معمولاً از این قسمت برای نظارت بر صداهای بدن بزرگسالان استفاده می کنند.
برای اطمینان از حداکثر راحتی برای بیمار، برخی از دیافراگم ها دارای ویژگی غیر سرد هستند. این اجازه می دهد تا دستگاه مستقیماً بدون ایجاد ناراحتی یا واکنش سرد با پوست تماس بگیرد. لبه بدون سرما همچنین از مواد محافظی برای به حداقل رساندن واکنش های آلرژیک در میان افرادی که پوست حساس دارند، تشکیل شده است.

دیافراگم

بل (Bell)

قسمت بل یا اطفال انتهای دایره ای کوچکتر سینه ای است. در درجه اول، این ناحیه بر محدوده باریک تری تمرکز می کند و برای گوش دادن به نکات حیاتی بیماران نوزادان و کودکان ضروری است. این به این دلیل است که بل مرکز بهتری را برای مشاهده، نظارت و تشخیص صداهای اجسام کوچک فراهم می کند. علاوه براین، بل ممکن است طراحی غیرسرد و ضد حساسیت داشته باشد تا راحتی در طول جلسات سمع را فراهم کند.


بل

نحوه انتخاب گوشی پزشکی مناسب و با کیفیت

این یک ابزار نمادین است، ابزاری که فوراً حرفه پزشکی شما را به دنیای خارج نشان می دهد. بنابراین مهم نیست که در کجای حرفه پزشکی خود هستید، شما به یک گوشی پزشکی دقیق، با دوام و با کیفیت صدای خوب، نیاز دارید. اما قبل از خرید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

چه برندی برای شما مناسب است؟

بررسی های خود را انجام دهید و بهترین گوشی پزشکی را برای خود و باتوجه به تخصص(اطفال، قلب و غیره) خود انتخاب کنید. همانطور که میدانید هر حرفه ای نیازهای منحصر به فردی در هنگام خرید استتوسکوپ دارد. با هزینه کمی بیشتر برای سرمایه گذاری روی گوشی سبک و بادوام، باعث صرفه جویی در هزینه شوید و گردنتان را راضی نگه دارید. برای شروع به برندهایی مانند Erka، Littman و 3M نگاه کنید.

چقدر دقیق است؟

یکی از مهم ترین عواملی که باید قبل از خرید در نظر بگیرید، دقت گوشی پزشکی است. آیا الکترونیکی (دیجیتال) می خواهید یا آکوستیک؟ گوشی‌های هوشمند الکترونیکی برای افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا کار می‌کنند ایده‌آل هستند، اما در هر صورت، باید تیوب ضخیم و بادوام داشته تا به تقویت صدا و کاهش صدای بیرون کمک کند. برای انتقال بهینه صدا، دسته ها باید از همان مواد محکمی ساخته شود که سر گوشی ساخته شده است. در نهایت به دنبال یک دیافراگم دقیق باشید.

آیا بادوام است؟

بسیار ناراحت کننده است که یک ابزار پس از صرف زمان و پول برای آن، خراب شود. شما می خواهید مطمئن شوید که گوشی پزشکی خریداری شده برای سال های آینده دوام خواهد داشت. پس بایستی مطمئن شوید که این الزامات اساسی را برآورده می کند: هدست باید دارای طراحی فنری باشد و قطعه سینه ای باید با دست صیقل داده شود و از فولاد ضد زنگ یا تیتانیوم ساخته شده باشد. ضمانت‌نامه‌های خوب و برنامه‌های تعویض قطعه نیز می‌توانند به رفع حدس و گمان در یافتن گوشی‌پزشکی طولانی‌مدت کمک کنند.

آیا برای شما و بیمارتان راحت است؟

به عنوان یک عنصر اصلی در جعبه ابزار پزشکی خود، شما یک گوشی پزشکی می خواهید که بتوانید برای شیفت های طولانی از آن استفاده کنید و در بیمار احساس ناخوشایندی ایجاد نکند. مثلاً هدست باید قابل تنظیم باشد و هنگامی که گوشی پزشکی خود را خریداری می کنید، باید حداقل دارای سه اندازه مختلف گوشی (ear tip) باشد تا هر کدام را امتحان کنید و مشخص کنید کدام راحت‌تر است و کدامیک بیشتر صدای بیرون را حذف می‌کند. درنهایت به دنبال تیوبی باشید که به اندازه کافی بلند باشد تا فضای راحت و ایمن را برای شما و بیمارتان فراهم کند.

آیا تمیز کردنش راحته؟

این ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما مطالعات نشان می‌دهد که 80 درصد گوشی‌های هوشمند به باکتری‌های عفونی آلوده هستند. شما باید مطمئن شوید که گوشی پزشکی شما به راحتی قابل تمیز کردن است. کارشناسان می گویند باید بتوانید تمام قسمت های آن را با یک یا چند پد الکل پاک کنید. از ژل های الکلی استفاده نکنید زیرا بیشتر آنها حاوی لوسیون هایی هستند که می توانند باعث رسوب گیری شوند. تعویض قطعات در صورت نیاز نیز می تواند به تمیز نگه داشتن گوشی پزشکی شما کمک کند و اطمینان حاصل کند که دوام بیشتری دارد.

اشتراک پست