#_تازه های پزشکی #_تازه های دندانپزشکی

ارتباط بیوریتم دندان‌های شیری با افزایش وزن در دوران نوجوانی

منتشر شده : Modified :1403-02-07 - گروها : مجله دندانپزشکی دندال

بیوریتم

محققان شواهدی از خطوط رشد و بیوریتمی در دندانهای مولر شیری(Retzius periodicity [RP]) کشف کرده اند که به جنبه‌های رشد فیزیکی در اوایل نوجوانی مرتبط است، برای مثال نوجوانانی که بیوریتم دندانی سریعتری داشتند، وزن کمتری در نوجوانی اضافه کردند.
 تحقیقات منتشر شده در Communications Medicine نشان می دهد که نوجوانان دارای بیوریتم سریعتر (سیکل پنج یا شش روزه) وزن کمتری دارند و کمترین میزان وزن گیری و تغییر در شاخص توده بدنی خود را در طول یک دوره ی ۱۴ ماهه در مقایسه با نوجوانان دارای بیوریتم آهسته تر، تجربه کردند. در صورتی که نوجوانان دارای بیوریتم آهسته تر (چرخه هفت یا هشت روزه) بیشترین میزان وزن گیری را در این دوره داشتند.

بیوریتم


یکی از یافته‌های شگفت‌انگیز این بود که شرکت‌کنندگانی که بیوریتم‌های آهسته‌تری داشتند، شش برابر بیشتر احتمال داشت که شاخص توده بدنی بسیار بالایی داشته باشند. همانطور که میدانید، تغییر سریع اندازه بدن یک پیامد طبیعی نوجوانی است، اما افزایش وزن بیش از حد در دوران بلوغ می تواند عواقب زیادی برای سلامتی مانند چاقی در بزرگسالی داشته باشد.
به گفته دکتر Carolina Loch، محقق دخیل در این پروژه از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اوتاگو، تمام جنبه های متابولیسم بدن دارای زمان معینی هستند. به طوری که برخی از آنها ریتم شبانه روزی 24 ساعته دارند، برخی دیگر دارای ریتم تقریباً هفتگی هستند. محققان برای بررسی این موضوع، مارکرهای ساعت بیولوژیکی در روز را داخل دندان های شیری جایگذاری کردند، که نتایج آن ها نه تنها به رشد دندان، بلکه به بسیاری از جنبه های متابولیسم مربوط می شود. به طور مثال خطوط رشد کمتر برابر با بیوریتم سریعتر و متابولیسم سریعتر است. همچنین این خطوط رشد، یک لینک ناشناخته را بین نشانگرهای بیوریتم در دندان‌ها و افزایش وزن  نشان می‌دهند که شبیه به حلقه‌های رشدی در درختان است. به همین دلیل آنها دندان های شیری ریخته شده را جمع آوری کرده و وزن، قد و طول ساق پای 125 کودک را به صورت ماهانه اندازه گیری کردند.
به گفته دکتر Patrick Mahoney، از دانشگاه کنت، قدم بعدی آن ها این است که تعیین کنند آیا ارتباطی که کشف کرده اند به پیامدهای نامطلوب سلامتی مربوط به بزرگسالان نیز گسترش می یابد یا خیر. به طور بالقوه، دندان های شیری ممکن است سال ها قبل، رکوردی از این اطلاعات داشته باشند، قبل از این که این نتایج بتواند در بزرگسالان آشکار شود.

تاریخ انتشار: 22th Aug 2022

محصولات مرتبط

پست های مرتبط

اشتراک پست